08 - 09 mei 2018

9 mei 2018 - Bercianos del Real Camino, Spanje

Gisteren een afstand van 35 kilometer afgelegd, vandaag was het 34,5 kilometer. Ik ben nog 357 kilometer van Santiago verwijderd. Tegenover de 570 die ik nu gelopen heb, is dat nog maar een stukje 😀.

Er is deze dagen niet veel bijzonders gebeurd. Het was warm, gisteren heel warm, vandaag, door een windje af en toe, iets minder warm. Nog wel even, en dan zit je op de hoogvlakte van Castillo, verwacht je dat toch niet, een redelijke helling van 12% moeten nemen. En zoals je omhoog gaat, ga je ook naar beneden, al is dalen, in mijn ogen slechter dan stijgen. Door je lichaamsgewicht, wat bij mij niet zo heel hoog meer is 😀😀, wil je lijf je te snel van de berg duwen en dat moet je tegengaan. Daarna was het laatste stuk naar Calzadilla de la Cueza erg lastig. Dit was 18 kilometer, waarvan een stukje over een asfaltweg en de rest over een halfverhard pad, zonder dorpen en schaduw. Ik was al gewaarschuwd voldoende eten en drinken mee te nemen, dus beide waterflessen waren opgetopt en nog bijna onvoldoende. Dan ben je blij, als je de kerktoren van het dorp boven de hellingen uit ziet komen.

Vandaag een heerlijke wandeling door de dorpjes en langs de velden. Werd soms ingehaald, op het pad voor de voetgangers, door fietsende pelgrims. Deze velden keurig en zeiden "Grazias" als ze langs gingen. Kon dat in Nederland ook maar zo. Me verder nog even verbaasd over twee pelgrims op de fiets. Een stelrijdt op de weg, duidelijk niet gewend te fietsen. De vrouw kwamnauwelijks vooruit en de man slingerde over het midden van de weg naast haar. De vrouw moest niezen, vergeet te trappen, toch echt nodig op een fiets. Ze kon niet met haar voeten aan de grond, gehuurde fiets en te groot, en kwam hierdoor bijna ten val. Toch leuk om dan naar de capriolen te kijken.

Vanavond weer in een mooie albergue om te eten en te slapen. En dan morgen en overmorgen maar korte tochten op weg naar Léon.

1. Marjolein van de Sande:
    9 mei 2018
    Wat gaat het snel al dik over de helft.
    Je mag nu al super trots zijn op zo'n bijzondere prestatie 🖒
  2. Philip van Dijk:
    9 mei 2018
    Dank je Marjolein, ik ben er in ieder geval blij mee, dat het kan 😀.
  3. Nicole:
    10 mei 2018
    Vliegt de tijd bij jou ook zo'n voorbij 😉fijne dag weer vandaag