10 en 11 mei 2018

11 mei 2018 - Bercianos del Real Camino, Spanje

Ik ben gisteren van Berciano del Real Camino naar Mansilla de las Mulas gelopen over een afstand van 27 kilometer. Vandaag door gegaan naar León. Dat was weer 25,5 kilometer. Een totaal gelopen afstand van 622,5. Ik kwam in de stad een bord tegen, dat het nog 309 kilometer is naar Santiago. Zondagochtend vertrek ik hier weer en hoop daar de 22e mei aan te komen.

Gisteren lekker gelopen. Het was warm, maar niet zo heet als de afgelopen dagen. Nu klagen wij Nederlanders toch altijd over het weer. Vorige week te koud, toen vroren m'n vingers er bijna af, deze week weer te warm. Toch wel wat mooie en opmerkelijke dingen gezien. Je kijkt weer tegen een bergmassief aan, wat steeds, weliswaar heel erg langzaam, dichter bij komt. De toppen van de bergen liggen nog bedekt met sneeuw en we moeten er overheen. Hetzelfde was het in de Pyreneeën, de toppen met sneeuw bedekt, maar waar wij er over gingen was er nagenoeg geen sneeuw te zien en een goede temperatuur om te lopen. Daar zal ik nu ook maar weer van uit gaan, kan het alleen maar tegen vallen 😀.

Dan nog een jongeman op een vouwfiets met lage instap. Hij had een rugzak op de instap staan, die hield hij met een hand vast. Toen hij langs was, zag ik een Jacobsschelp, dus ik neem aan, dat hij de Camino doet. Op een vouwfiets van Saint Jean Pied de Port naar Santiago de Compostela, ik doe het hem niet na. Ik zie al voldoende mensen op ATB-fietsen, die er moeite mee hebben.

Vandaag een dag rustig aan gedaan. Wel stevig de pas er in met lopen, maar op z'n tijd pauze genomen, eieren gegeten onderweg, af en toe een koffie. León zou ongeveer 18 kilometer lopen zijn, dus bij elke heuvel denk je: "oh, hierna zie ik de stad wel liggen". Valt dat dan weer tegen. Dan sta je op een heuvel en zie je de stad links liggen, wel een heel mooi gezicht, vooral als je de heuvel afgaat richting de stad. Door de stad gedeeltelijk de weg van de Camino gevolgd en daarna afgeslagen richting hotel. Dit blijkt buiten de stad te liggen en het "geweldige" Googlemaps stuurt je dan over de vluchtstrook van een provinciale weg. Bleek ook de enige manier te zijn om er te komen.

Het hotel op zich is prachtig, probleem alleen, dat Engels niet door iedereen voldoende gesproken wordt. De bus zou om kwart voor het hele uur op de rotonde naast het hotel staan, komt over de provinciale weg een bus voorbij, maar rijdt niet over de rotonde. Terug naar de receptie van het hotel om te vragen hoe het precies zit. Staat er een andere receptioniste, die zei, dat de bus om kwart over het hele uur gaat. Dat haarcollega iets anders vertelde, verstond ze niet 😀. Toen toch maar de benenwagen genomen, die stond gelukkig nog klaar.

Eind van de middag nog even de stad bekeken, morgen meer en wat gedronken. Bij de wijn kreeg ik een bakje met pinda's en maïs, meteen een gevecht van duiven op mijn tafeltje. Wist ik veel, dat ik het met ze moest delen. Daarna wat gegeten en toen, dacht ik, met de bus terug.

Ja, dat dacht ik. De chauffeur van buslijn 3 gevraagd of hij langs het hotel kwam, vanaf het hotel moest ik ook mijn 3 nemen. Nee, ik moest een rode bus lijn 6 hebben, gewacht op lijn 6. Deze chauffeur vertelde me, dat ik een blauw/witte bus zonder nummer moest hebben en deze stopte op dezelfde plaats. Die bestuurder kwam met lijn 3 aanzetten, waarop ik zei, dat die me naar lijn 6 stuurde en lijn 6 me naar zijn bus verwees. Dan wist hij het ook niet. Andere chauffeur gevraagd, die me naar lijn 10 stuurde, maar hij wist niet waar die stopte. Geen lijn 10 te vinden. Toen maar een taxi gepakt, die me zonder problemen en doorverwijzingen voor 8 euro naar het hotel bracht.

Al met al een mooie stad, maar neem in Spanje niet de bus, zeker niet in León.

1. Peter:
    12 mei 2018
    goed bezig Philip,ik doe het je niet na
  2. Natasja:
    13 mei 2018
    Hoi Philip, al mooie dingen gezien en veel meegemaakt lees ik. En heel wat km er al op zitten, ongelofelijk, knap, ga zo door. En geniet ervan. Groetjes van ons allemaal. Kishan, Coen en Natasja
  3. Remko:
    13 mei 2018
    Je hebt ook op je telefoon Google spraak zitten. Maakt het misschien soms makkelijk als er niemand Engels spreekt kan er wel erg om lachen als je zo van het kastje naar de muur word gestuurd. Kan me voorstellen hoe dat voelt Hahahaha
  4. Philip van Dijk:
    13 mei 2018
    Remco, ik heb in Pau een nieuwe telefoon moeten kopen met heel weinig geheugen. Deze kan niet zo veel 😀😂