22 en 23mei 2018

23 mei 2018 - Santiago de Compostela, Spanje

22 mei

Vandaag een afstand afgelegd van 20,5 kilometer, waarmee het totaal op 950 kilometer komt. Decafstand tot Santiago de Compostela staat nu op 0. De wandeling liep van O Pedrouzo naar Santiago de Compostela.

Het was een wandeling, die begon met erg laag hangende bewolking. We liepen in de zon en de bewolking hing onder ons. Later in de ochtend wed het boven ons ook bewolkt, waardoor het redelijk fris werd. Het was de laatste tocht naar SdC, dus wie zeurt er dan om kou. Een mooie en korte wandeling, maar, door enkele beklimmingen, wel redelijk zwaar. Dit zal niet alleen door de beklimmingen komen. Emotioneel gebeurt er ook wel iets en eerlijkheid gebiedt me te zeggen meer dan iets. Je bent op dat moment al 5 weken te voet op pad naar een stad, waar je al Jaren naar toe wilt lopen. En dan, na bijna 950 kilometer soms afzien, meestal met heel veel plezier onderweg, ben je er bijna. Dit geeft echt een kippenvelgevoel en af en toe een keer met je kop schudden om de emoties terug te dringen.

Wanneer je dan de stad ziet liggen, valt het toch tegen als eerste nieuwbouwwijken te zien. Nu weet ik, dat ook hier huizen gebouwd moeten worden, maar je verwacht een blik p de oude stad te krijgen. Uiteraard steek je een ringweg over en ben je in de oude stad. Mooi, heel mooi met die oude geplaveide straten, oude gebouwen en de kathedraal als hoogtepunt. Even een foto voor de kathedraal laten maken voor Facebook, je moet als moderne pelgrim toch meteen de hele wereld laten weten, dat jij er ook bent en op zoek naar het pelgrimsbureau. Even snel je Compostela ophalen.

Dat denk je, ik keek op van de lange rij in de gang en die ging nog door in de tuin. Allemaal pelgrims die vroeg vertrokken waren en niet, net als ik, uit willen slapen en nog even eieren met bacon naar binnen willen werken. Ja, dat kan af en toe tegen je werken. Na een uur geduldig wachten, kreeg ook ik m'n Compostela en een oorkonde extra gekocht, waar de plaats van vertrek en de gelopen afstand op werden vermeld. Daarna naar de Huiskamer van de Lage Landen, waar Nederlandse en Belgische pelgrims worden verwelkomd met koffie of thee en een luisterend oor. Een fijne ervaring om hier even binnen te lopen, kon ik ook die bepakking weer even afhangen. Ingeschreven in het register van het Nederlands St Jacobsgenootschap, waarin wordt bijgehouden wie in Santiago de Compostela aankomen.

Daarna opzoek naar m'n hotel, bleek ik allang stad gekomen te zijn. Spullen op m'n kamer gelegd, fles wijn gekocht in de supermarkt en een bad genomen. Hierna de stad in om de stad te bekijken en iets te drinken en te eten.

23 mei

Na het ontbijt eerst naar de Huiskamer van de Lage Landen geweest met enkele vragen. De belangrijkste was toch wel het vervolg van mijn tocht. Hoe loopt de route en, zeker niet onbelangrijk, waar kan ik verdere informatie krijgen. Een reisbureau in Santiago blijkt Vredenrial en een routekaart voor de Camino Finisterre uit te geven. Deze opgehaald en naar m'n kamer gebracht. Daarna de stad in om alle gebouwen en zeker de kathedraal te bezichtigen. Vanavond nog de pelgrimsmis bijgewoond, waarbij er een heel peloton oude mannen in priesteruniform plaats neemt achter de preekstoel. Volgens mij hadden ze een professionele zangeres ingehuurd en verkleed als non, want die zong wel heel mooi. Er werd met een rookpot van een halve meter doorsnede geslingerd, waarbij 6 jonge mannen aan het touw stonden te trekken. Die pot raakte dan ook bijna het plafond van de kathedraal, wel mooi om dit te zien. Ik heb een clip op video's staan.

Morgen is het weer gedaan met de rust, je weet toch niet wat je moet doen op zo'n dag. Wandelen zit in je ritme en als dat een dag niet op het programma staat, raak je in de war. Zal straks, terug in Tilburg, wel afkicken worden. Nou ja, ik heb Ike, dus niet cold turkey afkicken 😀.

1. Nicole:
    23 mei 2018
    ❤😘
  2. Paul:
    24 mei 2018
    Zo nog even Philip, en dan ben je weer thuis. Was mooi om te lezen.
    En nu vlug weer naar huis naar Nicole en Ik.
  3. Paul:
    Het moet natuurlijk Ike zijn 😁😁
  4. Rita:
    24 mei 2018
    Hola Philip, mooie reisverhalen en foto's. Muy bien Philip !