26 april 2018

26 april 2018 - Pamplona, Spanje

Vandaag totaal op 200, nog 704 te gaan.

Vandaag een tocht van Larrasoana naar Pamplona over een afstand van 16 kilometer. Ik kan vandaag niet verder, omdat ik vrijdag m'n nieuwe pinpas en simkaart verwacht te krijgen in het hotel. M'n meisje heeft het opgestuurd. Heeft wel het voordeel, dat ik fatsoenlijk in bad kan, ruik ik ook een keer anders, en in een goed bed kan slapen zonder gesnurk van 11 andere mannen om me heen.

Gisteren bij aankomst in Larrasoana vroeg ik aan de beheerder van de albergue municipal, waar je lekker kunt eten. Hij uitgelegd, dat het restaurant een pelgrimsmenu serveert voor een redelijke prijs, maar echt lekker, dan moet je de hamburger nemen. Nergens in Spanje serveren ze deze kwaliteit. Dat vertelt hij me om 14 uur, ik wil eten, Spaanse tijden, om 19.00. Ik loop dus 5 uur te watertanden vanwege die geweldige hamburger, sorry HAMBURGER zo lekker het moest wel met hoofdletters. Zelfs een laken van het bed gehaald om het kwijl af te vegen. Loop ik rond die tijd naar die knakker om de weg te vragen naar dat geweldige stuk vlees, in die uren is dat, in mijn verbeelding, alleen maar gegroeid. Krijg ik te horen, dat het restaurant op woensdag gesloten is. Hij wist dat niet, werkt er pas sinds 2 weken en woont er ook niet. Daar kreeg ik wel meteen weer een droge bek van, kon dat laken ook weer op het bed. Dan maar naar de supermarkt, heb ik daar gegeten. De dame van de winkel trekt iets uit het schap en bereidt een maaltijd van salade met kaas en nog wat dressing. Niet zo lekker als die hamburger, dat is zeker, maar wel gezond 😀

De nacht was kort, weinig geslapen en om 05.30 waren er een paar van die flierefluiters, die dachten het licht aan te moeten doen om te gaan pakken en te vertrekken. Nu wil het geval, dat ik vlak naast de schakelaar lag en deze ook nog kon bedienen. Het licht weer uitgedaan, dat herhaalde zich nog een keer en toen zijn ze bij het licht van een zaklantaarn verder gegaan. Jongens, je hebt de hele dag, maak je niet druk. Ook vanochtend afscheid genomen van m'n vaste loopmaatjes, Vicenzo en Luc. Zij liepen Pamplona voorbij en stopten een plaatsje verder. Een eind voor Pamplona kom ik door het plaatsje Villava/Atarrabia met een heel klein, nou ja zo heel klein ook weer niet, kerkje. Ben er even binnen geweest en dan zie je toch het rijke Roomse leven. Ik liep waarschijnlijk erg snel en haalde Luc net voor de stad in en zijn we nog gezamenlijk verder gegaan.

In Pamplona even de weg gevraagd naar mijn hotel, zegt een man '' 't is zeker wel een half uur lopen". Waarop ik antwoord, dat ik die dag pas 3,5 uur gelopen heb en nog 31 dagen voor de boeg heb. Wat is dan een half uur.

Sta ik in Pamplona bepakt en bezakt, zoals een goed pelgrim betaamt, een beeld te bekijken, zijn er mensen foto's aan het maken. Als nette jongen, ja ik ben nog steeds een nette jongen, doe ik een paar stappen opzij, draaien die camera's mee. Blijken die bejaarden mij op de foto te zetten. Van voor, van achter, opzij, dat is wel heel vreemd. Ik meteen die rugzak van mn bult, toilettas gepakt om m'n haar te kammen en strak in de gel te zetten, bedenk ik me, dat ik me heb laten scheren voor vertrek, kammen was dus ook niet nodig 😀. Hoor ik er eentje iets zeggen over pelegrino, dat is wat zo'n pelgrim in het wild. Gelukkig gingen ze me nog net niet voeren en aanraken.

Daarna naar het hotel. Spullen neer gegooid en in bad gedoken. Daarna even wezen lunchen, nou ja even. Dat betekent hier 3 gangen en wat wil meneer drinken. Ik lust wel een rode wijn. Denk ik aan een glas, nee meteen een fles op tafel. Nou ja, een 3 gangen menu met een fles wijn voor die prijs, mag van mij elke dag wel 😀.

Daarna de stad verkennen. Pamplona is wel heel mooi, had ik niet verwacht. Een bak koffie op een terras, wordt me gevraagd een foto te maken van een groepje dames naast me. Bleken ook pelgrims, of zijn het pelgrimas, te zijn en ben nog even, op uitnodiging, aangeschoven om verhalen en ervaringen uit te wisselen.

Zo dat was het voor vandaag, morgen een rustdag, uitslapen, lekker ontbijten en, voor de verandering, een stukje wandelen 😀.

1. Nicole:
    27 april 2018
    Hoop dat ze vandaag aankomen, dan kun je morgen weer op pad. Mini vakantie in de wandeltocht 😀 , lekker rustig aan vandaag xx
  2. Meta:
    Hoes't met de blaren?
  3. Philip van Dijk:
    27 april 2018
    Met de blaren is 't slecht. Die heb ik niet meer. De eerste dagen een hele grote gehad, doorgeprikt en nu gaat het lekker. Nu krijg ik ze op m'n kont van het zitten 😀