18 april 2018

18 april 2018 - Bordeaux, Frankrijk

Vanochtend vroeg, 05.30 uur, wakker geworden, kon niet meer slapen. Om 7 uur opgestaan en vertrokken naar het station voor een ontbijt. Het hotel serveert geen ontbijt, maar geeft een bon voor een uitgebreid ontbijtbuffet, croissant met koffie en jus d'orange, in een croissanterie.

Daarna de trein naar Agen en van Agen de bus naar Pau. Met een busreis van 3,5 uur ben je op een gegeven ogenblik ook wel gaar.

In Pau met een kabeltreintje van het station naar het stadscentrum. Toen ik van hét treintje naar het centrum liep, werd ik meteen aangesproken door een jongeman. Hij zag de schelp, teken van St Jacob, en vroeg of ik met de pelgrimstocht bezig was. In eerste instantie ging het in het Engels, maar hij bleek Belg te zijn en ik Nederlander. Dan is er toch een eenvoudiger manier van communiceren.

In Pau ook aangifte gedaan van de diefstal van m'n spullen. Bij aankomst voor het politiebureau staat een agent klaar met een metaaldetector, waarmee iedereen gecontroleerd wordt. Weer viel mijn schelp op en de agent liet me door zonder enige controle. Hij liep zelfs mee om me te helpen aan de balie. Na enige tijd wachten, werd ik binnen geroepen om alles op te nemen. Gelijk na mij kwam dezelfde agent van de deurcontrole binnen met een dame. Hij had haar uit de wachtkamer gehaald om te vertalen, wat zeg ik nog over eigenwijs volk. Er zijn ook goeie Fransen.

In de Citadel St Jacques hier in Pau m'n eerste stempel in m'n pelgrimspaspoort laten zetten. Geeft toch een speciaal gevoel in zo'n

Vandaag een nieuwe telefoon gekocht met simkaart. Lycamobile klinkt leuk, maar ik voelde me wel gekocht. Je kunt deze, in Frankrijk, alleen activeren met een Frans adres en Franse ID. Weer een wijze les. Al 58 jaar en ik blijf elke dag leren tijdens deze tocht 🙂. Waar het al niet goed voor is.

Een leven zonder telefoon is erg rustig, maar over de andere kant maakt het je ook weer onrustig, heb ik gemerkt. Je blijft toch bezig met thuis, meer dan wanneer je dat "onding 🙂" wel in je zak hebt.

Morgen de eerste echte wandeldag. Ik hoop naar Oloron Sainte Marie te komen.

1. Nicole:
    19 april 2018
    Hele fijne eerst wandeldag gewenst 😀😘