30 april 2018

30 april 2018 - Viana, Spanje

Vandaag 34 kilometer afgelegd, nog 615 te gaan.

Vanochtend om 7 opgestaan en je en redelijk goed, waren geen gebakken eieren, maar weer op pad. Af en toe een helling, wat ze in Nederland een berg zouden noemen, met toch ook veel vlakkere gedeeltes. Die hellingen blijven toch wel een aanslag op je kuiten, lijken wel chihuahua's.

Gisteravond nog een gezamenlijk diner gehad, zoals ik al geschreven had. Het boekje eerlijk gezegd niet mee (beetje positief blijven). Vooraf een soep met pompoen, groenten en kruiden, maar het geheel niet afgemaakt met de juiste kruiden, bleef een slappe hap. Daarna de bekende Spaanse tortilla's met aardappel en met champignons, kan ik weinig over zeggen en slamelange met olie en azijn. Bij het diner stonfer humus op tafel, dit is (bijna) altijd wel lekker en brood.

Terug naar vandaag. Weinig gebeurd, behalve dan een Nederlandse jongeman, die ik even sprak tijdens het lopen. Dit was om een uur of negen a tien. Hij ziet mij langs lopen en door een of ander vlaggetje, dat Nicole aan m'n rugzak heeft gemaak, herkende hij me als "Hollander". Hij was die ochtend, moet rond een uur of 8 geweest zijn, langs de gratis wijnproeftap gekomen. Heeft zich tegoed gedaan aan de wijn, heeft z'n fleswater leeg gegooid, zei hij, en deze met wijn gevuld. Nog geen ontbijt gehad, de weg kwijt geraakt, "daarom kwam ik uit de bosjes", zei hij. Dat leek me wel heel vreemd, dan moet je diezelfde bosjes net in zijn gegaan, zo groot waren die niet 😀. De jongeman gegroet en maar weer verder Gratieveld, zijn tempo lag wat te laag. Eindje verder even gestopt bij een kar langs de weg voor een kop koffie en nog even gekeken of de persoon in kwestie langs kwam. Ik zag mensen, die voor hem liepen, achter hem liepen, maar hijzelf kwam niet in beeld. Na een 20 minuten, ik ging net weer op weg, kwam hij aanlopen. Ik weet niet of hij ergens is gaan zitten of weer n de bosjes verdwaald was. Onze lieve Heer heeft vreemde kostgangers, maar sinds deze week weet ik, dat hij ook vreemde pelgrims heeft. Nou ja, je moet een klein beetje vreemd zijn om dit überhaupt te willen doen, denk ik 😀.

Op een gegeven ogenblik kom je weer bij je logeeradres en dan ben je toch wel heel erg blij om even te kunnen liggen en een heerlijk hete douche te nemen. Het was een mooie dag, vaak zon, af en toe bewolkt, maar wel de hele dag een frisse tegenwind. Dan is het, zonder zon, wel snel koud.

Vanavond hier in het dorp naar de pelgrimsmissie geweest, deze wordt in veel stadjes en dorpen langs de Camino elke dag gehouden. Deze worden bezocht door zowel pelgrims als dorpelingen. Ik versta er geen woord van, maar het is wel eens mij om te zien. Na afloop krijgen de pelgrims de Pelgrimszegen van de pastoor en wenst hij een ieder een "Buen Camino".

1. Remko:
    30 april 2018
    bijzonder zo een man uit de bosjes 🤔weet je zeker dat het geen potlood venter was 🙄