24 april 2018 - Roncesvalles, Spanje

156 km gelopen nog 748 te gaan 😀😌

V!andaag van Saint Jean Pied de Port naar Roncesvalles .Een mooie, maar erg zware tocht door de Pyreneeën. Na vannacht erg slecht geslapen te hebben, in het bed boven mij lag een Amerikaan erg hard te snurken, zag ik het niet helemaal zitten. Er staat 6,5 uur voor en dacht het binnen deze tijd niet te halen .

Na een ontbijt, wat niets voorstelde, op pad gegaan. De eerste kilometers waren echt een hel, stijging van 10% en de volgende al niet veel beter 😀😅. Wel een heerlijk zonnetje en een goeie temperatuur om te wandelen.

Het bleek al met al met m'n bestel mee te vallen en dan moet je de hersenen nog in het gareel krijgen. Gelukkig heb ik er niet zoveel, ben een man tenslotte, en lukte dit ook redelijk. Veel mensen voorbij gelopen en af en toe een praatje mee gemaakt. Dat is het mooie van de Camino, het brengt mensen van over de hele wereld samen. Vandaag gesproken, als je het elke keer zo mag noemen 😀, met Australiërs, Oostenrijker, Braziliaanse, Amerikanen, Urugayanen.

Op een gegeven ogenblik kom je op een uitzichtpunt, waar door vroegere pelgrims een Maria beeld is geplaatst. Het uitzicht hier is wel heel groots en natuurlijk moet iedereen met de Madre op de foto. Hier kwam ik ook weer samen met Luc en Vincente, even samen gegeten, gekletst, voor zover je dat zo kunt noemen, en weer alleen verder.

Kom je een bocht om, berg op, ja kan bijna niet anders, staat er een vrouw op de weg te praten tegen een vrouw op een rots langs de kant. Ik liep er langs, maar hoorde toch een en ander, zal mijn vrouwelijke kant zijn. De dame op de weg zei tegen de ander

I'm from The United States, lived 7 years in Wisconsin". Ja, dat had je niet hoeven zeggen, je ziet er uit als de karikatuur van de echte Amerikaanse. Denk hierbij aan Lucille Ball, zoals ik me het herinner 😀. Dikke overdreven make-up, tijdens een Camino?, kleding, echt alles. Voor de jongeren, geboren na 1968, zoek maar op op YouTube. Schrik niet, we hadden toen alleen zwart-wit tv. Er is niets mis met je computer/tablet/telefoon 😀.

Dan de grens met Spanje over, het begon met enkele kleine grenspalen, waar je langs loopt, maar niet als zodanig herkent. Tenslotte de grenspaal met Navarro op ongeveer 17 kilometer, dan ben je Frankrijk uit. Oh ja, zou ik bijna vergeten. Er zijn ook nog moderne "pelgrims", die doen het op de fiets. Rijdt er zo'n sukkel, sorry kan het niet anders noemen, hoor ik fluiten achter me. Wil de meneer op znzfiets er langs. Rechts van mij voldoende ruimte voor een heel peloton, maar daar was smeltwater. Waarschijnlijk bang, dat z'n fiets nat werd. Nu hebben ben ik zo'n ongelooflijk eigenwijze boer, voor fluiten ga ik niet opzij 😀.

Op 21,5 kilometer bereik je het hoogste punt van de klim op 1395 meter. Daarna daal je af met ongeveer hetzelfde percentage als het klimmen. Na 25 zweten, bikkelen en doorrouwen kom je bij Roncesvalles. Onvoorstelbaar, dat er in Spanje en ook Zuid-Frankrijk nog zoveel oude vestigingen zijn. Als ik onderweg lees hoeveel de Fransen en de Spanjaarden tegen elkaar gevochten hebben zou je denken, dat alles plat is.

1. Nicole:
    24 april 2018
    Sommige dingen zie ik helemaal voor me😉
  2. Remko:
    24 april 2018
    Volgende keer graag een foto van zo een Amerikaanse. Zulke caracituren moeten toch je dag goed maken
  3. Willie:
    24 april 2018
    Lijkt me allemaal heel mooi, wel doorzetten dat wel maar daar ga je voor. De strijd met jezelf. Wil je even verbeteren, geen eigenwijze boer maar een eigenwijze van Dijk bedoelde je zeker! Geniet maar weer verder!