16 en 17 mei 2018

17 mei 2018 - Pedrafita do Cebreiro, Spanje

Gisteren heb ik 36 kilometer afgelegd van Ponferrada naar Trabadelo. Vandaag was het 31 kilometer naar Sabugos. Ligt niet op de route, maar de enige plaats waar nog een slaapplek te vinden was. Dit brengt het totaal op 796 kilometer, met nog 150 kilometer te gaan. Elke keer, als dat eerste getal lager wordt, ben je weer blij.

Gisteren was het een rustige dag met een stevige helling (zeg maar gerust berg) af en toe, maar over het algemeen een redelijk vlakke wandeling. Dat heeft ook z'n leuke kanten. Mooie graan- en graslanden met veel groene stroken met verschillende soorten klaver en bloemen.

De dag eindigde in Trabadelo bij Casablanca Susi. Hier had ik onderdak geboekt. 's Avonds met alle pelgrims (12) en de hospitaleros gegeten. 's Nachts waren er een paar, die een wedstrijd snurken hielden, dus veel wakker gelegen.

Vandaag een dag met volop zon en een bergwandeling. Ik had hier geen bijzonderheden over gehoord, dus nagenoeg geen  voorbereidingen getroffen. Vanochtend wel een goed ontbijt in de albergue met yoghurt en muesli. De top was niet zo hoog, als de wandeling naar Cruz del Ferro, maar wel veel zwaarder. Het was erg warm, veel bospaden met houtsnippers en heel veel we-zullen-die-pelgrims-eens-krijgen paden. Dit begrip, zelf verzonnen voor de verandering, heb ik al eens uitgelegd. Het hoogste punt van de tocht, net boven O Cebreiro, was wel de moeite waard. Een prachtig uitzicht rondom over de valleien rond de berg. Op de top is een klooster, wat nog wat monniken rondlopen. Dit kan ook zijn gedaan voor de toeristen in O Cebreiro. Dit is een redelijk klein dorp, met een hele grote parkeerplaats voor de auto's en bussen van de toeristen. Nu val ikzelf, waarschijnlijk, ook onder toerist, maar ik zie de pelgrims, die nagenoeg allemaal te voet komen, toch anders.

Eind van de wandeling nog een 1,5 kilometer van de Camino af, om bij het hostal komen. Klein dorpje, waar de boer nog een paar keer per dag met z'n koeien door heen gaat naar en van de wei. Hij dreef z'n kudde langs met twee honden en een ezel. Rustige hostal, waar we met 7 pelgrims zitten. Morgen weer een stukje terug de berg op om weer op de Camino terug te komen.

1. Jos en Bea:
    17 mei 2018
    Nog 150 kilometer te gaan... "Peanuts" voor jou toch 😉 👍 En Philip vertel eens: Voldoet de tocht aan je ongetwijfeld hoge verwachtingen?
  2. Paul:
    17 mei 2018
    Heb je al ergens een huisje gevonden voor je ouwe dag, misschien wat opknappen hier en daar 😁
  3. Philip van Dijk:
    18 mei 2018
    Jos, ik heb al meerdere keren laten merken en ook gecommuniceerd, dat het meer is dan verwacht. Dit is een tocht, die iedereen een keer zou moeten maken.
  4. Philip van Dijk:
    18 mei 2018
    Paul, huisjes genoeg en ook op te knappen en ook in hele mooie streken. Een albergue beginnen lijkt me wel wat. Het is alleen erg hard werken, als je het goed wilt doen.
  5. Nicole:
    18 mei 2018
    Philip....... Mag je dan wel alleen gaan doen😁
  6. Philip van Dijk:
    18 mei 2018
    Nicole, ik heb net een hele mooie locatie voor een albergue gezien. Je komt van de berg, na een hele tijd geen mogelijkheid voor eten of drinken 😀👍