20 mei 20188

20 mei 2018 - Melide, Spanje

Vandaag van Ventas de Naron naar Melide over een afstand van 27 kilometer. Dat brengt het totaal op 892,5 kilometer.

De dag begon, net als gisteren erg mistig, maar het was nu ook erg fris. Door de ene voet erg snel voor de andere te zetten en dit telkens te herhalen, ze noemen het ook wel stevig doorstappen, krijg je het vanzelf warm en heb dan ook geen jas aan gedaan.

Het was nagenoeg hetzelfde als gisteren, met het enige verschil, dat er vandaag wat meer helling af werd gegaan. Desalniettemin moesten we toch enkele stevige heuvels nemen. We hebben de berg/ heuvelervaring inmiddels in de benen, dus klagen doe ik niet meer, hoogstens af en toe heel hard zuchten 😀. Mooie houtwallen langs de velden en mooie verdiepte bospaden maakten de tocht van vandaag toch wel bijzonder. Tegen de middag werd het erg warm en daardoor de wandeling zwaar.

Kom ik een bospad omhoog,staat daar een dame de meest vreemde bewegingen te maken en allerlei poses aan te nemen. Het was zo te zien een pelgrimas, dus ik keek wel een beetje vreemd, denk ik. Blijkt ze haar telefoon op een statiefje te hebben staan en is ze zichzelf aan het filmen. Nu verwacht ik zoiets wel bij een tiener, maar bij een vrouw van eind twintig/ begin dertig moet ik toch even twee keer kijken, nou vooruit misschien was het wel drie keer.

Melide, redelijk grote stad, op zoek naar de albergue. Gelukkig met Googlemaps snel gevonden. Hebben ze een slaapzaal met 10 stapelbedden en 20 mensen geeft toch wel heel veel onrust 's nachts. Ik Bleeker enige gast te zijn, komen er om een uur of 4 nog twee bij. Nou ja, die staan om 06.30 op zeiden ze, dus het valt gelukkig mee.

Even over het eten van de pelgrim. De lunch komt meestal uit de supermarkt en bestaat voor mij meestal uit een halve liter (griekse) yoghurt en fruit of brood met chorizo. Af en toe verwent de pelgrim zichzelf met de lunch en neemt hij iets bij een restaurant. De avondmaaltijd bestaat voor velen uit iets uit blik, wat in de magnetron wordt verwarmd. Anderengaan naar een restaurant en nuttigen daar een Pelgrimsmenu. Daar zal ik morgen uitleg over geven. Vandaag was het zondag en1e Pinksterdag, dan mag ook de pelgrim zichzelf verwennen. De keuze is nooit zo groot, meestal drie voorgerechten, drie of vier hoofdgerechten en twee nagerechten. IJs kan alleen maar verpakt. De restaurants verkopen nagenoeg geen ijs als nagerecht. Ik had vanavond chorizo, kaas en nog een soort worst vooraf, daarna gebakken pikante varkensstukjes en tarte Santiago toe. Het was erg simpel, maar erg lekker.

1. Remko:
    20 mei 2018
    En ik maar denken dat er elke avond uitgebreid gekookt word bin je slaapplaatsen
  2. Philip van Dijk:
    20 mei 2018
    Ja, dat hoopte ik ook 😀.
  3. Paul:
    20 mei 2018
    Geen Pinksteren voor Philip??